Nieuwe website? Zo word je vindbaar!

Gepost door om 14:15

Al heb je nog zo’n goede website, als mensen hem niet kunnen vinden dan heb je er helemaal niks aan. Online vindbaarheid is dus cruciaal: het zorgt voor meer bezoekers en uiteindelijk voor meer klanten. Maar hoe krijg je jouw bedrijf hoger in de zoekmachineresultaten en onderscheid je je van andere websites? Met SEO-teksten! Lees alle tips, trucs en voordelen in dit blog.

Search Engine Optimization (SEO-optimalisatie) – ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd – zorgt ervoor dat jouw site beter gevonden wordt door zoekmachines zoals Google en Bing. Zonder dat je ervoor hoeft te adverteren. Je kunt de website SEO-proof maken door de techniek aan te passen, maar ook de teksten op de website zijn erg belangrijk om te optimaliseren. Door de juiste zoekwoorden te kiezen en die in de juiste verhouding te gebruiken, kun je de vindbaarheid van je site enorm vergroten. Let wel: SEO-teksten schrijven is een vak apart.

Bij het begin beginnen: vind de juiste zoekterm

Natuurlijk wil je niet alleen willekeurige bezoekers naar je site trekken, je wilt dat deze mensen klanten worden. Bepaal daarom eerst op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden in Google. Start met een zoektermen-onderzoek om uit te vinden met welke zoekwoorden je hoog kunt scoren in de zoekmachine. En welke keywords de meeste mensen naar jouw site zullen trekken. Je kunt hiervoor kijken naar vergelijkbare websites of gebruik maken van hulpprogramma’s van Google, zoals de Keyword Planner.

Focus!

Door zoekwoordenonderzoek en het gebruiken van je gezonde verstand, kun je waarschijnlijk al een veelheid aan keywords bedenken, van breed tot heel specifiek. Bijvoorbeeld: “loodgieter” of  “kraan laten repareren Zwolle”. De mensen die op de laatste optie zoeken, weten al precies zij willen en zijn dus potentiële klanten. De keuze voor een keyword kan dus best een overweging zijn. Welke zoekterm je ook kiest: breng focus aan in je tekst. Richt je op één duidelijk onderwerp: begin niet over toiletten en doucheputjes als je SEO-tekst over kranen gaat. Zo maak je het de lezer (en Google) een stuk gemakkelijker.

Denk aan de lezer, niet alleen aan Google

SEO-teksten zijn bedoeld voor lezers, maak ze daarom goed leesbaar. Een tekst waarin hetzelfde zoekwoord talloze keren wordt herhaald, leest niet prettig en de kans bestaat dat mensen het lezen staken. Al die woordherhalingen zijn bovendien onnodig, want Google kijkt niet alleen naar de keywords. De zoekmachine begrijpt ook de context van jouw content. Google begrijpt prima dat rozen, dahlia’s en gladiolen bloemen zijn.  Maak dus gebruik van synoniemen, wissel enkelvoud en meervoud af en wees creatief met zinsconstructies.

Waardevolle teksten dragen bij aan conversie

Goede content is goud waard. Webteksten die helemaal SEO-proof zijn, zijn niet per definitie goede teksten. De inhoud van een webpagina of blog moet van betekenis zijn voor (potentiële) klanten. Toon autoriteit in jouw specialisatieveld, door kennis te delen en passie voor je vak uit te dragen om van bezoekers klanten te maken. Natuurlijk wil je wel een vindbare tekst. Dat kan! Door zoekwoorden strategisch in de pagina te verwerken. Als jouw SEO-tekst inhoud heeft en zich richt op de juiste doelgroep, dan kan de conversie zomaar omhoog schieten.

Wil je jouw nieuwe website vindbaar maken? Bezoekers, maar ook klanten trekken? Bekijk dan zeker eens de website van Live in Five voor alle mogelijkheden!

Reageer op dit artikel

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd, velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.