SEO-optimalisatie? Vergeet de conversie niet!

Gepost door om 15:06

Een website heb je met een reden, een doel. Je wilt bijvoorbeeld dat mensen een product of dienst van je kopen, een petitie tekenen of contactgegevens achterlaten. Je website is SEO-proof en bevat alle informatie die bezoekers nodig hebben. Maar toch is dit niet altijd garantie voor succes. Komen er wel bezoekers naar je site, maar dragen zij niet bij aan jouw doelstellineng? Om de conversie van je website te vergroten is SEO-optimalisatie alleen niet genoeg.

SEO-optimalisatie is ontzettend handig om de vindbaarheid van je website te vergroten. Maar pas als bezoekers willen blijven en een product of dienst afnemen, is je missie geslaagd. Daar komt meer bij kijken dan het gebruik van de juiste keywords. Draaf in je SEO-teksten dus niet door met oneindige zoekwoordherhalingen. Genoeg is genoeg. Uiteindelijk wil je door SEO-optimalisatie de conversie van de website verhogen. Denk daarom aan je lezers en (potentiële) klanten. Zoek de juiste balans. Waarop moet je letten als je jouw websiteconversie een boost wilt geven?

Overzichtelijk en vindbaar

Het begint eigenlijk pas echt als bezoekers je website vinden. Vanaf dit moment gaan zij op zoek naar de benodigde informatie of producten. Zorg dat informatie vindbaar is door de hele website duidelijk en overzichtelijk te maken. Niets is frustrerender dan een tip van Google volgen om vervolgens de benodigde informatie nergens te kunnen vinden. Deel de pagina’s logisch in en maak het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk. Iedere pagina moet binnen 2 à 3 clicks bereikbaar zijn. Gebruik een duidelijke menustructuur en onthoudt: less is more! Verhoog de conversie van je website door structuur aan te brengen:

  • creëer eenheid: een rommelige site leidt af van de inhoud
  • geef een overzicht van het aanbod: producten/diensten/categorieën
  • maak gebruik van een interne zoekmachine en sitemap, als je veel producten of diensten aanbiedt

Vertrouwen overtuigt

Het internet is groot, veel partijen bieden dezelfde producten of diensten aan. Hoe weet een klant dat hij met de juiste in zee gaat? Jij moet laten zien dat je betrouwbaar bent. Zorg dat (potentiële) klanten weten wie ze voor zich hebben door je contactgegevens en bedrijfsinformatie op de site te zetten. Heb je keurmerken of certificaten? Plaats ze zichtbaar op de site. Die maken namelijk een goede indruk, net als logo’s van betrouwbare partners. Ook klantervaringen doen het goed. Vraag daarom of je klanten een review willen achterlaten. Tot slot, een inkoppertje: een website zonder spelfouten of verouderde informatie wekt vertrouwen.

Speel in op het gevoel

Sitebezoekers zijn mensen, die beslissingen nemen op basis van emoties. Geef ze daarom een goed gevoel. Kleuren, afbeeldingen, slogans en woordkeuze kunnen een bepaalde sfeer oproepen bij de sitebezoekers. Donkere, sombere kleuren roepen vaak een onbehaaglijk gevoel op – geen reden om lang op je website te blijven. Gebruik associaties die een positief beeld oproepen over jouw dienst of product. Betrek bezoekers bij jouw site en maak ze nieuwsgierig. Misschien kun je wat van jezelf laten zien: wie zijn de mensen achter het bedrijf. Betrokken bezoekers worden eerder klant en brengen de conversie van de website omhoog.

Wil jij je site nog beter vindbaar maken met SEO-optimalisatie? Of wil je juist alleen nog de conversie van je website verhogen? Bekijk dan eens de diensten van Live in Five.

Reageer op dit artikel

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd, velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.