Conversie tips voor MKB: vergroot je klantenbestand met een website

Gepost door om 13:19

De consument van nu neemt zijn aankoopbeslissingen graag vanaf de bank. Het internet biedt dus ontzettend veel kansen, ook voor kleine en middelgrote bedrijven. Toch maken veel Nederlandse MKB’ers weinig gebruik van e-commerce. Gek, want zij moeten concurreren met een toenemend aantal online bedrijven. Merk jij ook dat het aantal bezoekers in je winkel niet groeit of zelfs terugloopt en wil je online nieuwe klanten trekken? De binding met je trouwe klantenkring versterken? Vergroot je dan je (online) klantenbestand met deze handige conversie tips!

Het aantal winkels en bedrijven in het straatbeeld neemt steeds verder af. Kleine en middelgrote winkels hebben het lastiger dan de meeste grote ketens, die online doorgaans dezelfde producten of diensten aanbieden. Internet biedt uitgebreide mogelijkheden om klanten te vinden en binden. Je kunt je bedrijf presenteren, een nieuwe groep klanten aanspreken en de conversie vergroten.

Conversie tips

Het aanbod bedrijven en producten op internet is enorm. Daarom is een website naast de fysieke winkel een must voor kleine en middelgrote bedrijven. Wil jij niet meer afhankelijk zijn van de mensen die jouw pand binnenstappen? Wil je ook na sluitingstijd in contact kunnen blijven met klanten? Loyaliteit creëren? Met een website kan dat! Vier belangrijke tips om de conversie van jouw bedrijf te vergroten:

1. Social media: interactie met de klant

Social media hebben een groot bereik doordat ze sociaal, dynamisch en interactief zijn. Kies één of meerdere platformen – maar zeker niet allemaal – om relevante berichten te delen met je doelgroep en hun netwerk, om zo ook nieuwe klanten aan te trekken. Je kunt bijvoorbeeld aansprekende blogs posten, die je publiceert op je website. Trigger de doelgroep om te reageren, zodat er interactie ontstaat. Zo creëer je loyaliteit.

2. Op de wenken bediend met een zelflerende winkel

Weet wat klanten willen! Als webwinkel kun je goed inspelen op de wensen van de klant door data te verzamelen. Zo kunnen zelflerende algoritmes aanbiedingen personaliseren. Persoonlijke aandacht leidt tot een grotere betrokkenheid van online klanten: een goede tip om de conversie te verhogen.

3. Maak online winkelen persoonlijk

Geeft het jou ook een goed gevoel als de verkoper in een winkel nog weet wat je de vorige keer hebt aangeschaft? Dat kan online ook! Met zogeheten “loyalty automation” kun je een klant – geheel geautomatiseerd – een persoonlijke e-mail sturen met relevante producten of diensten. Bedenk eenvoudig passende campagnes op basis van het bestedingsgedrag en herhaalde aankopen of verzoeken van trouwe klanten.

4. Kopen en afrekenen zonder twijfel

Heb je een webshop? Dan is deze tip nog handig. Impulsaankopen lopen doorgaans spaak bij de laatste stap in het aankoopproces: de kassa. Dit is hét moment voor klanten om nog eens goed na te denken: ‘Heb ik dit echt wel nodig?’ Zorg daarom dat je deze cruciale stap online slim inricht door duidelijk te zijn en alleen de broodnodige informatie te vragen. Niemand zit te wachten op ellenlange vragenlijsten en oneindige doorklik-opties. Door het de klant zo makkelijk mogelijk te maken, kom je een stap dichter bij een hogere conversie.

Ben jij geïnspireerd door deze conversie tips? Wil jij ook je klantenbestand vergroten met een website? Neem dan eens een kijkje op de website van Live in Five voor alle mogelijkheden!

Reageer op dit artikel

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd, velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.