Had je dit maar geweten over je bedrijfswebsite

Gepost door om 14:25

Veel ondernemers besteden ontzettend veel geld aan hun bedrijfswebsite, zonder dat die het gewenste resultaat oplevert. Klanten nemen maar mondjesmaat contact op en de aanvraag van offertes… Valt ook vies tegen. Lees daarom deze tips van Live in five om een bedrijfswebsite te bouwen die doet wat hij moet doen. En het liefst nog een beetje meer.

1. Functioneel gaat boven mooi

“We willen een mooie nieuwe website”. Met deze vraag kloppen negen van de tien klanten bij ons aan. Ze hebben prachtige ontwerp-ideeën. Bewegende sliders, teksten in bollen of hippe, paginavullende beelden. Niets mis mee natuurlijk, want het is belangrijk dat een website past bij de identiteit en uitstraling van een bedrijf. Maar is mooi ook functioneel? Lang niet altijd. Zo is booking.com niet per se een mooie website. Maar toch is de omzet ongekend. Houd ‘mooi’ dus in je achterhoofd, maar zet functionaliteit voorop.

2. SEO mag geen derde wiel aan de wagen zijn

Waar de ene webbouwer erg sterk is in de technische bouw en optimalisatie van een website, is de andere webdesigner vooral gericht op het design; de styling van de website. We gaven hierboven al aan dat functionaliteit altijd boven het uiterlijk gaat. Zeker als dit uiterlijk ervoor zorgt dat de bedrijfswebsite niet goed vindbaar is.

We krijgen regelmatig de vraag van mensen waarom hun website zo weinig oplevert. Als we er dan eens doorheen lopen, blijkt de website technisch gewoon niet goed in elkaar te zitten. Hij heeft bijvoorbeeld zoveel (zware) afbeeldingen dat de laadtijd erg traag is. En laadtijd is een belangrijke rankingfactor die Google gebruikt om websites hoger of lager in de zoekresultaten te laten verschijnen. Trage websites irriteren mensen en Google wil alleen de beste websites laten zien. Dus weg ermee.

Snap je wat we proberen uit te leggen? Search Engine Optimization (SEO) zit verweven in alle aspecten van een website en moet dus altijd in het achterhoofd worden gehouden, al bij het kiezen van een template.

3. De mobiele gebruiker is BELANGRIJK

Daarover gesproken… Je kunt tegenwoordig natuurlijk niet meer komen aanzetten met een website die niet responsive is. (Die zich niet aanpast aan het apparaat waarop de website wordt bekeken.) Een alternatieve optie is eventueel om naast je “gewone” website en mobiele versie te laten maken. Door voor je nieuwe bedrijfswebsite een responsive template te kiezen, neem je je website serieus – en doet Google dat ook.

En ja, dat is belangrijk. Ongeveer 99% van de mensen zoekt producten, diensten en bedrijven via deze zoekmachine, dus Google is vanaf nu je beste vriend. Zonder Google geen bezoekers, zonder bezoekers geen klanten. En omdat die klanten steeds meer zoeken op hun mobiele telefoon, is dat waarop je je moet richten met je bedrijfswebsite.

4. Er zijn zoveel handige plug-ins

Bij Live in five maken we vooral WordPress websites. Bewust, want WP biedt ontzettend veel mogelijkheden. Ook voor bedrijven met een kleiner budget. Zo zijn er ontzettend veel handige plug-ins beschikbaar. Dit zijn een soort kleine, standaard programma’s met allerlei functionaliteiten. Denk aan een chatmogelijkheid, een contactformulier of een zoekfunctie. Ook Yoast SEO is populair, een plug-in voor je bedrijfswebsite waarmee je eenvoudig controleert of je pagina’s goed vindbaar zijn voor de zoekmachines. (En dus voor je klanten).

5. Hosten, beveiligen en regelmatige updates zijn geen “bijzaken”

Als je eenmaal veel geld hebt geïnvesteerd in je bedrijfswebsite, kun je het je niet veroorloven dat die niet of niet goed bereikbaar is. Het is natuurlijk de bedoeling dat je website zichzelf gaat terugverdienen en vervolgens winst gaat maken. Daarom is het belangrijk dat de website goed blijft draaien op het moment dat hij staat. Een stabiele en draaiende bedrijfswebsite vraagt om:

  • Stabiele hosting, om te zorgen dat de website nooit uit de lucht is. Of in ieder geval nooit lang. We hebben genoeg klanten die klagen over hun vroegere hosting. De website was met gemak 4 dagen offline, zonder enige actie van de provider. Dat is dus echt een no go.
  • Goede beveiliging van de website en plug-ins. Binnen WordPress websites worden veel plug-ins gebruikt die niet van WordPress zelf zijn, maar van externe aanbieders. Het is erg belangrijk om die regelmatig te updaten. Hacking is dan minder makkelijk. Vooral de plug-ins moet je zien als kleine achterdeurtjes waardoor inbrekers graag naar binnen stappen. Die moeten dus op slot, en stevig ook. Je wordt er als bedrijf niet gelukkig van als je plots al je data kwijt bent.

6. Goede teksten trouwens ook niet

Net als hosting en beveiliging zijn ook webteksten een aspect waarvan veel bedrijven pas achteraf inzien hoe belangrijk het is. Goede content wordt de afgelopen jaren steeds belangrijker als het gaat om vindbaarheid van de websites. Worden klanten blij van teksten en keren ze regelmatig terug naar de website? Dan is Google ook blij en zet de website omhoog in de zoekresultaten.

Los daarvan is je content het enige middel dat je in handen hebt om klanten te overtuigen. Je website kan prachtig zijn (of niet, maar wel lekker functioneel…) en nog zoveel mogelijkheden bieden: aan het einde van de rit zijn het toch je woorden die klanten over de streep trekken. Of niet. Onderschat het belang hiervan dus niet.

Helaas bieden nog maar weinig webdesigners SEO-teksten aan. Zij zijn volledig gericht op hun eigen tak van sport: websites bouwen. Bij Live in Five kijken we breder en werken we samen met een gespecialiseerd tekstbureau. Ons doel is namelijk succesvolle bedrijfswebsites bouwen. En dat doen we samen.

Reageer op dit artikel

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd, velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.